Прочетен: 12433 Коментари: 12 Гласове:
Последна промяна: 22.09.2013 08:09
Едно красиво момиче. Тя е датчанка. Той е швейцарец. От тях ще станат перфектните французи. Тя се явява на кастинг за филма „До последен дъх”. Той сухо я кара да се съблече за пробите, тя отказва. Той отговаря: „Но аз ви видях гола в една телевизионна реклама”. Това е реклама за сапуна „Палмолив” от 1959 г., в която тя наистина се е снимала. Преди да стане актриса Анна, чието истинско име е Хана Карин, напуска родната Дания, за да стане манекенка. Той се влюбва лудо в нея, в неустоимия й поглед в едър план, в чаровния й датски акцент.
Тя заимства артистичното си име от руската литературна героиня Анна Каренина – страстна, освободена и модерна. За да изкарва хляба си, е решила да прави кино. Но не с кого да е, а с него: Жан-Люк Годар, ужасното дете на „Новата вълна”. Те ще бъдат сродни души за известно време в живота и завинаги в изкуството. Една история за любов и кино.
Анна Карина е родена на 22 септември 1940 г в Копенхаген, в семейството на капитан. Родителите и се развеждат и тя прекарва първите години в семейството на баба си. На 14 започва своята певческа кариера в театъра, участва в късометражни филми.
През 1959-та, когато е на 18 г., тя се установява в Париж и започва работа като манекенка. По съвет на Коко Шанел и Пиер Карден променя името си и става Анна Карина. Скоро след това се запознава с Жан-Люк Годар, който по онова време все още е журналист в „Кайе дьо синема”. През 1959 г. той й предлага първата й роля в „До последен дъх”. Тя отказва именно заради предложението да се съблече и така пропуска една голяма възможност. Година по-късно той й предлага роля в
„Малкият войник"
В тази политическа фабула, в която сърцето на един малък войник на модерния свят се колебае между десния анархизъм и лявата активност, се появява за първи път лицето на Анна Карина. „Малкият войник” разказва в реално време за срещата между майстора и неговата муза. Анна играе Вероника, младо момиче, чиято мечта е да стане актриса, но която засега е модел пред фотообектива на Форестие.
Чарът на Вероника беше самата тя, извивката на раменете й, тревогата в погледа й, тайната в усмивката й, разказва героят на зрителите. Но зрителят знае, че този, който говори, е самият Годар. Романът започва в чернобяло в този първи общ филм и ще завърши седем години по-късно в ярки цветове.
"Жената си е жена"
"Стани отново малкото момиче, което ми даде толкова щастие", пее Азнавур, докато една смешно момиче със закачлив вид се разхожда по парижките тротоари. Въпросното момиче е Ангела (Анна Карина), млада стриптийзьорка, която си е наумила да има дете, веднага и сега. Само че веднага и сега Емил, нейният любим (Жан-Клод Бриали) не иска да създава деца. Така че, след като са се любили, те ще се скарат шумно пред цветната камера. Това трагедия ли е или комедия?, пита дяволското трио Бриали – Карина – Белмондо. Преди всичко това е универсална дилема, в която жената (Карина) пита: Защо жените страдат?, а мъжът (Годар) й отговаря: Защо те причиняват страдание!
Филмът е „Жената си е жена”. По време на снимките Анна Карина забременява от Жан-Люк Годар. Няколко месеца по-късно тя изгубва тъй желаното дете. Това е второто сътрудничество между двамата, първият цветен филм. Изпълнението й носи наградата за най-добра женска роля на Кинофестивала в Берлин.
"Да живееш живота си"
Има Нана на Зола, след това на Реноар, а през 1962 г. Нана на Годар. Режисьорът изгражда филма „Да живееш живота си” в 12 картини. Нана (Ана Карина) трудно си изкарва хляба в магазин за плочи. Раздялата с приятеля й Пол и недостигът на пари я карат да проституира. В Париж през 60-те г. Нана става проститутка на повикване.
Често се казва, че „Да живееш живота си” е един от най-хубавите филми на Годар. Дискретна, почти невидима красота във всяка картина. Както всеки филм от периода „Карина” и този разказва нещо от живота на двамата. Не е случайно, че Нана е анаграма на Анна.
"Отделна банда"
Почит към американските чернобели филми и полицейските романи, толкова обичани от Жан-Люк Годар, „Отделна банда” естествено разказва за онези, които са „отделна банда” в живота, както и в киното. В този нов филм на Годар това са Артюр, Франц и Одил. Иначе казано: Клод Брасьор, Сами Фрей и Анна Карина. „Отделна банда” се забавлява с основната характеристика на киното на Годар: въплъщаването на съзнанието, че правиш кино, в самото кино.
Следва „Алфавил”, акт на кино, акт на съпротива и най-вече фатален акт на любов към тази мистериозна Анна.
Приключенски филм и любовен филм, „Лудият Пиеро” не може да се разкаже: той се гледа и се изживява. Пиеро и Мариан (Жан-Пол Белмондо и Анна Карина) са двама влюбени престъпници, които напускат Париж, за да избягат на юг, към слънцето. Фатален бяг към смъртта. Киноистория на „Новата вълна”. Любовната история на Годар и Карина. Годината е 1965-та и романът помежду им отива към края си. Годар чувства нужда да смени въздуха и прави „Лудият Пиеро”, сбогуване със своята съпруга и муза Анна Карина, сбогуване с „Новата вълна”, предстоящо отпътуване към т.нар. политическо кино.
В "Лудият Пиеро” Мариан непрекъснато упреква любимия си, че й „говори с идеи”, докато тя му говори „с чувства”. Двойката Белмондо/Карина (иначе казано Годар/Карина) няма друго решение, освен това безвъзвратно падане, каквото е смъртта. Карина възпява смъртта на една любов (Никога не ти казах, че бих те обичала завинаги, о, любов моя”), а Годар филмира сбогуването с любовта. Със своето кино.
"Made in USA"
е решителен обрат към творчеството на Жан-Люк Годар от 70-те г., изградено на принципа: „Да правиш политически политическо кино”. Политиката е навсякъде в тази адаптация на черния роман на Ричард Старк „Червено, бяло, синьо”. Тук Анна Карина е Пола Нелсън, която пристига в Атлантик Сити, за да търси подозрително изчезналия си любовник, комунистически деец. "Made in USA" е поетичен, полицейски и политически филм. Любовната авантюра на Анна Карина и Жан-Люк Годар намира края си тук, в тази история, пълна с шумове и ярост. Пола/Анна напразно търси следите на своя любовник. Със сигурност не е случайно, че Годар дава гласа си на изчезналия любовник.
***
След седем филма, седем години съвместен живот и хиляди планове на вълнуващото лице на Анна Карина, двамата се разделят както в живота, така и на екрана.Междувременно Анна е търсена и от други известни режисьори- Марта Месарош, Райнер Фасбиндер.Анес Варда я режисира в "Клео от пет до седем" (1961 г.), а Висконти е снима във филма си от 1967 г. "Чужденецът" по романа на Албер Камю. Въпреки това никога актрисата няма да бъде толкова възхитителна, както пред камерата на Жан-Люк Годар.
Днес Анна Карина става на 73 и изглежда ето така:
Автор е на четири романа и носител на Сребърна мечка за най-добра актриса на 11-ия Берлински филмов фестивал за филма " Жената си е жена "
по материали от "Гласове"
22.09.2013 06:56
Поздрави, Skarlety!
Благодаря, Ади! :)
Хубава последна седмица от септември!
03.10.2013 10:26
А за мен тези имена, истории, и филми, бяха нещо съвсем ново... "Лудият Пиеро" ме заинтригува, мисля да го намеря и да го гледам:)
Поздрави!:)
2. www.youtube.com/
3. www.svejo.net
4. Албум Блог.бг.-вс.части
5. Подарък!
6. Опитвал ли си?
7. Септември
8. Ще ти мине my Love
9. Писмо до татко
10. Превъзмогване
11. Другото кино
12. Едно неизпратено писмо...IN MEMORIAM
13. Не забравяй
14. Жена
15. Не унивай, море
16. И се влюбих тогава...
17. Безсънно
18. Скитница
19. Мечтание
20. Спонтанно
21. С тих стих
22. Иван Пейчев